معماری های دوران ساسانیان


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



تاریخ : پنج شنبه 2 شهريور 1390
بازدید : 1654
نویسنده : لارستان بزرگ

شاهکار معماری ایران باستان در زمان ساسانیان

یکی از برجسته ترین معماری های دوران ساسانیان ایوان یا همان راهرو است که تاثیر زیادی بر معماری ایرانی-اسلامی گذاشته است.

ترکیبی از ایوان و اتاق های طاقدار و گنبدی که از دوران ساسانیان به جای مانده، از ویژگیهای مهم معماری ایرانیان است.

ایوان در دوران اسلامی شامل اشکال مختلفی از جمله مسجد، مقبره، مدرسه، کاروانسرا، عمارت کلاه فرنگی و کاخ می شد. محل قبله در مسجد جمعه نایین تقلید مدرنی از سنت ساسانیان است که در ان یک راهروی عمیق به محرابی منتقل می شود که در بالای ان طاقی تزیین شده قرار دارد. یکی از ویژگیهای مهم چهارطاق ساسانیان، افزودن فضای گنبدی شکل به چندین فضای موازی(وبعدا اضافه کردن ایوان یا راهروی حیاط دار) است. مفهوم ایوان در مقبره ها نیز مشاهده شده است که در واقع ایوان یا فضای باریکی است که از سردر، بیرون زده و معمولا بالاتر از سقف و دیوارهای جانبی بوده و به زیبایی تزیین شده است.

طرح اولین کاروانسراهای باقیمانده همچون رباط کریم، محمد اباد و رباط انوشیروان بازگو کننده الگوی چهار ایوانی است که به تدریج به ساختار کاروانسراهای ایرانی-اسلامی تبدیل شد

در خلال دوران اسلامی همچون گچ کاری و تزیینات تراشیده شده گچی که قالب زده و رنگ می شدند و متعلق به سنت ساسانیان بود ادامه پیدا کرد، اما بر خلاف گچبری های قالب بندی شده در زمان ساسانیان، گچ بری های دوران اسلامی با دست تراشیده می شدند. به عنوان مثال می توان از طرح درخت مو که در قسمت داخلی طاق مسجد جمعه شیراز کار شده نام برد.

طرح های انتزاعی، هندسی، گل و گیاه و درخت به عنوان الگویی اصلی در ساخت تزیینات گچ کاری شده استفاده می شد. ولی از بالا تنه های انسان و اشکال حیوانات در طرح گچ بری ها به دلیل ممنوعیت اسلامی و مذهبی استفاده نمی شد.

منبع:خبر جنوب




:: موضوعات مرتبط: , نشریات , ,
:: برچسب‌ها: , ساسانیان , معماری ساسانی , ایران باستان ,
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








زمین باقی می ماند اما انسان فانی است،انسان به جهان چشم می گشاید،اما دوباره در قعر خاک مدفون می گردد.زندگی بس کوتاه است،اما جهان در مکان جاوید خود پایدار باقی می ماند. partnering with Indigenous peoples to Defend their Lands، Languages، and Cultures

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان استان من لارستان و آدرس bazigar.Loxtarin.com لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار می گیرد.






RSS

Powered By
loxblog.Com